tirsdag 11. november 2014


Blogginnlegg 4: Debatt som sjanger


Debatten mellom Krokan og Haug

Under Høyskolen i Volda sitt seminar «fremtidas læring og skole» ble vi vitne til en debatt mellom Arne Krokan (NTNU) og Peder Haug (Høyskolen i Volda) rundt hvilken plass IKT skal ha i fremtidens skole. De to fremstod som klare og tydelige motpoler i denne debatten, med sine ulike syn på teknologi og skole. Arne Krokan argumenterte for teknologiens nødvendighet i fremtidens skole, mens Peder Haug hevder at teknologi ikke er noen snarvei til mer læring men heller tvert imot at det fører til passive elever som blir gode på å søke opp, ikke lære. Peder Haug tok også opp mange andre viktige poenger, og at det er flere utfordringer i skolen enn nødvendigvis bare vår bruk av teknologi.
Min analyse av debatten
Jeg opplevde debatten som utrolig spennende, og syntes det var interessante poenger fra begge sider. Jeg deler nok i større grad synet til Krokan om bruk av teknologi, og ble fascinert av hans entusiasme. Likevel hadde Haug mange andre gode poenger, som jeg også er enig i. Til tider opplevdes Krokan som mer argumenterende og ga bedre forklaringer og begrunnelser for sine synspunkter. Haug ble mere fomlende i sine forklaringer og evnet ikke helt å gi gode nok argumenter for å underbygge sine synspunkter. Han brukte også mere tall og statistikk for å se tilbake, annet enn å komme med konkrete løsninger på problemene han skisserer.

Debatt på nett: dataspill i skolen?




Laget med bakgrunn i Øystein Imsen sin artikkel (Imsen, 2014) om bruk av dataspill i skolen.

Hvordan ville jeg vurdert en debatt?

Oppfyllelse av kriteriene holder til høy måloppnåelse.
Innhold:



  • Har med mange gode og relevante fakta, viser god forståelse og evne til refleksjon
  • Spiller videre på andres argumenter
  • Får frem egne synspunker på en god måte
  • Gir egne argumenter og forklaringer på de.



Språk:



  • Viser bredde i ordforråd og setningsstrukturer



  • Bruker korrekt språk (grammatikk, ordvalg, uttale, tonefall)



  • Har god flyt (rolig, klart, tydelig, uten unødvendige stopp)



Struktur:



  • Har god sammenheng i fremstillingen
  • Argumentene fremstilles på en naturlig og systematisk måte



Presentasjon:



  • Har øyekontakt med publikum



  • Viser engasjement (formidlingsvilje)



  • Er uavhengig av manus



  • Presenterer på en variert måte, og bruker hjelpemidlene bevisst






Kilder: DKL høstseminar 2014: «fremtidens læring og skole» hentet fra:

Øystein, Imsen (2013) «Gaming i alle fag».


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar