Blogginnlegg 4: Debatt som sjanger
Debatten mellom Krokan og Haug
Under Høyskolen i Volda sitt seminar «fremtidas læring og
skole» ble vi vitne til en debatt mellom Arne Krokan (NTNU) og Peder Haug
(Høyskolen i Volda) rundt hvilken plass IKT skal ha i fremtidens skole. De to
fremstod som klare og tydelige motpoler i denne debatten, med sine ulike syn på
teknologi og skole. Arne Krokan argumenterte for teknologiens nødvendighet i
fremtidens skole, mens Peder Haug hevder at teknologi ikke er noen snarvei til
mer læring men heller tvert imot at det fører til passive elever som blir gode
på å søke opp, ikke lære. Peder Haug tok også opp mange andre viktige poenger,
og at det er flere utfordringer i skolen enn nødvendigvis bare vår bruk av
teknologi.
Min analyse av debatten
Jeg opplevde debatten som utrolig spennende, og syntes det
var interessante poenger fra begge sider. Jeg deler nok i større grad synet til
Krokan om bruk av teknologi, og ble fascinert av hans entusiasme. Likevel hadde
Haug mange andre gode poenger, som jeg også er enig i. Til tider opplevdes
Krokan som mer argumenterende og ga bedre forklaringer og begrunnelser for sine
synspunkter. Haug ble mere fomlende i sine forklaringer og evnet ikke helt å gi
gode nok argumenter for å underbygge sine synspunkter. Han brukte også mere
tall og statistikk for å se tilbake, annet enn å komme med konkrete løsninger
på problemene han skisserer.
Debatt på nett: dataspill i skolen?
Laget med bakgrunn i Øystein Imsen sin artikkel (Imsen,
2014) om bruk av dataspill i skolen.
Hvordan ville jeg vurdert en debatt?
Oppfyllelse av kriteriene holder til høy måloppnåelse.
Innhold:
|
|
|
|
|
|
|
|
Språk:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Struktur:
|
|
|
|
|
|
|
|
Presentasjon:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kilder: DKL høstseminar 2014: «fremtidens læring og skole»
hentet fra:
Øystein, Imsen (2013) «Gaming i alle fag».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar